Az Etalon vagy pontosan eTalon – mint mérce és mint sok más e kezdőbetűvel ellátott szó– úttörő kezdeményezés, holisztikus megközelítésű budapesti oktatási szakkör. Lényege, hogy 10 és 14 év közötti gyerekek 3D animáción és modellezésen keresztül sajátítsanak el természet- és majd társadalomtudományi fogalmakat. Működőképes alternatíva és figyelemfelkeltő kiegészítő a még mindig tábla-kréta-tankönyv háromságon alapuló hivatalos oktatás mellé.
2017. február 20. 08:30
p
0
0
1
Mentés
Már-már közhely, de attól még szomorú igazság, hogy ezer és egy sebből vérzik a magyar oktatás. Egyik legfőbb lemaradás az infokommunikációs technológiák tanításában és használatában tapasztalható. Szerencsére léteznek és gombamód szaporodnak úttörő kezdeményezések, hogy a diákok a tágabban értelmezett infokomon segítségével, kreatívan sajátítsanak el hagyományos módszerekkel egyre unalmasabbnak tűnő tananyagokat, valamilyen módon „meghackelik” azokat. E kezdeményezések egyike a tavaly indult, magát nem iskolaként, hanem egyelőre „csak” szakkörként definiáló eTalon School. A tervek szerint tovább bővülnének, és a természettudományok mellett humán diszciplínák felé is elmozdulnak. Akadt már rá példa: a Szépművészeti Múzeummal közös workshopban az ókori görög kultúrával ismerkedve, vázát modelleztek.
Trójai faló a 3D animáció
Az eTalon két alapítója 3D animációval, modellezéssel foglalkozó szakember és a főként tanulás-módszertanra specializálódott pszichológus-gyógypedagógus. Szenvedélyükké vált, teljesen önerőből dolgoznak, jelenleg együttműködési lehetőségeket keresnek.
Mindketten felismerték: a 3D animáció ideális módszer gyerekek érdeklődésének felkeltésére, a tananyag izgalmassá tételére. Több okból is: szeretik, számítógép előtt ülnek, nagyon jól megismertethetők vele fogalmak, például a térfogat, amelyet teljesen más kétdimenziós képek alapján, illetve bűvös kockát térben kirakva megtanulni. Ha a gyerekek otthon, metróban, bárhol és bármikor gombokat nyomogatnak, eredményesebb, ha kreatív céllal nyomkodják azokat. Alapvetés, hogy nem elvenni kell tőlük, hanem oda kell adni nekik a mobiltelefont, számítógépet, aztán pedig használják jól, rajtuk keresztül fedezzék fel a világot. Szintén alapelv, hogy a kurzuson olyan dolgokat tervezzenek, amelyeket otthon is el tudnak készíteni, mert így átélik az alkotás élményét.
A 3D élmény mellett hagyomány és modernitás, megfelelő motiváció, örömteli, érdekes és hatékony tanulás a kulcsszavak. Persze előtte ismertetniük kellett, mi is az a 3D. Készítettek remek kiterjesztett valóságos (Augmented Reality, AR) plakátot, de senki nem érdeklődött, mert a társadalom és a célszegmens zöme nem tudja, miről van szó. Az érdeklődők viszont szerencsére megtalálták…
Az alapítók 2015 őszén kezdtek el gondolkozni a kurzuson, kidolgozták a módszertant, animációs részt, nem számítógépes elemeket (naprendszer arányos kirakása stb.). Lényege, hogy sokrétűen, interaktívan mutassanak be például a fizika könyvben csak egy ábrával szemléltetett jelenségeket. Multimodális rendszert képzelnek el, a 3D animáció a rendszer egyik eleme, „trójai faló”, mert lényegében nem 3D animációról, hanem DNS-ről, sejtekről, földtanról, vulkánokról, univerzumról stb. tanulnak a technológia közvetítésével.
Az eddigi tapasztalatok nagyon pozitívak.
Kurzus, workshop, nyári tábor
Az első 3D animációs kurzus 2016. februárban kezdődött, és a tanév végéig tartott. Pozitív tapasztalat, hogy a (10 és 14 közötti) gyerekek abszolút értik a 3D-t, de még a kevésbé jártasak is gyorsan felszedik a tudást. 12-15-en járják végig, míg a workshopokon alkalmanként kb. 30-an vesznek részt. A tavalyi eggyel szemben jelenleg már két kurzust (15 alkalom, alkalmanként 3 óra) tartanak: péntek délután a Számalkban és szombat délelőtt a Rózsa utcai eTalon Schoolban. Ketten tanítanak, de mások, például korábbi kurzusban részt vett gyerekek is lelkesen besegítenek. A szülőkkel szintén jó viszonyt ápolnak. Próbálnak az iskolákba is „beszivárogni”: jelentkeztek az áprilisi Digitális Témahétre – amelyen az oktatási intézmények eltérhetnek az aktuális tanmenettől –, és két témában (térfogat/felszínszámítás, fénytan) tartanak 3D animációs órát lézerekkel, lencsékkel, kísérletekkel stb. Az eTalon sikerét jelzi, hogy nemcsak a hetük van már most tele, hanem előtte és utána szintén rendeznek bemutatókat. Az iskoláknak számítógéptermen, egyszerű programtelepítésén, 20-25 diákon kívül semmi mást nem kell tenniük hozzá.
Hamarosan gyermekotthonban, például Kalocsán is tartanak bemutatót, hogy a valamilyen oknál fogva a társadalom perifériájára szorult gyerekek is megismerjék a technológia lehetőségeit. Nagy az előzetes érdeklődés.
Kurzusok és workshopok mellett 3D nyári tábort is szerveznek. Tavaly hétfőtől péntekig minden napra kijelöltek valamilyen célt, például a Szeizmológiai Intézet meglátogatása után vulkánokról beszélgettek, és építettek is egyet 3D-ben. Délelőttönként a számítógépek előtt modellezte, animáltak a gyerekek, délutánonként 3D animációhoz kapcsolódó külső programokon vettek részt. Filmstúdióban, játéktervezőnél, digitális nyomdában jártak, ahol például a nyomdai technológiákat is megismertették a résztvevőkkel. Ellátogattak a 3D nyomtatószolgáltató és akadémia FreeDee Printing Solutions-höz is, ahol kulcstartókat printeltek nekik emlékbe. Az idei tábor iránt nagy az érdeklődés, 20 fő az ideális létszám, így valószínű, hogy többre kerül sor.
Holisztikus megközelítés
Holisztikusan gondolkoznak: a tudás egészére egyfajta rendszerként, és nem elszigetelt tantárgyakként tekintenek. Például a csillagászat a második epocha (egy epocha 3x3 óra), Galileivel a középpontban – a gyerekek kisfilmet is látnak arról, hogy az olasz tudós hogyan hozta létre a távcsövet. Mindez 5 percig tart, majd jön a következő epocha, a fénytan, lencsékkel. Milyen eszközökben találhatók lencsék, milyen lencserendszerek léteznek, és ezen a ponton visszaköszönnek a távcsövek, Newton, Kepler, Galilei. Rendszerré áll össze az egész.
Az Etalon kifejezetten arra törekszik, hogy a gyerekek felismerjék: minden mindennel össze van kapcsolva. A biológia epochára váltva pedig, az emberi testet az univerzumhoz kötve emlékeznek a naprendszer korábban szemléltetett ürességére, ebben az esetben is érzékeltetni próbálják az arányokat a hidrogénatomtól az ember teljes szervezetéig. A hagyományos oktatásban eszköz- és részben együttműködés-hiány miatt nem érvényesíthető ez a szemlélet.
Ismeret helyett inkább későbbi tanulmányokba beépíthető élményt, attitűdöt adnak át, mert „minden megszerzett információval érdekesebbé válik a világ” – hangsúlyozza a motivációt szintén kulcstényezőnek tartó pszichológus.
„Küldetésünk mélyebb vonatkozása szemléletet adni a gyerekeknek, hogy az informatika egy eszköz. Egyeseknek természetesen cél, mert a szakmájuk lesz, de még akkor is az emberiség egyik eszköze, amit nem kell túlmisztifikálni. A gyerekeknek legyen benne jó jártasságuk, erről szól az eTalon” – fogalmaz az ezzel a területtel foglalkozó szakember.
Közelebbi célok között a mennyiségi növekedést, kurzusadó tanárok képzését (sok az érdeklődő) és természetesen a szemlélet minél pontosabb átadását jelölik meg. Idővel egész iskolát fel tudnának építeni az eTalon alapján.
Hiszen maguk sem tagadják, hogy nem bánnának egy kis megtisztító világháborút, egy kis államcsődöt, az idősödő Fidesz-szavazók elhalálozását. Ungváry Zsolt írása.
Vajon mennyire veri át a híveit az, aki Angliában gúnyolódva hanyatlónyugatozik, azt sugallva, hogy ott minden rendben – Magyarország ellenben mindjárt összeomlik? Francesca Rivafinoli írása.